دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی

دلایل باز نشدن درب لباسشویی و راه حل های آن

فهرست آنچه خواهید خواند

در این مقاله از تعمیرخونه به شما آموزش میدهیم که چگونه مشکل مربوط به قفل درب (میکروسوئیچ) لباسشویی را شناسایی و آن را برطرف کنید.

با ما همراه باشید

نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی LG در قم

میکروسوئیچ چیست؟

میکروسوئیچ قطعه ای الکتریکی_مکانیکی می‌باشد که مانع از با شدن درب لباسشویی هنگام کار کردن آن می‌شود

انواع میکروسوئیچ

1.میکروسوئیچ های مگنتی یا 3 سیم

2.میکروسوئیچ های برقی یا 4 سیم

1- میکروسوئیچ های مگنتی

میکروسوئیچ مگنتی

این مدل از میکروسوئیچ بخاطر بوبین و خاصیت آهنربایی که دارد به میکروسوئیچ های مگنتی معروف است.

طرز کار این نوع سوئیچ به این شکل است که زمانی که درب لباسشویی بسته باشد و دکمه استارت لباسشویی را بزنید با توجه به اتصال پلاتین داخل میکروسوئیچ برد مطلع می‌شود که درب لباسشویی بسته شده پس از آن فرمان قفل شدن درب از طرف برد صادر شده با این فرمان بوبین مگنتی میکروسوئیچ برق دار می‌‌شود و تا زمانی که برق از طرف برد قطع نشود به حالت قفل خواهد ماند.

از مزیت های میکروسوئیچ مگنتی نسبت به میکروسوئیچ های برقی می‌توان به ارزان تر بودن آنها، استهلاک کمتر و همچنین باز شدن درب لباسشویی در زمان قطعی برق اشاره کرد.

(البته در مدل هایی که از میکروسوئیچ برقی در ساخت آنها استفاده شده است برای باز شدن درب در زمانی که برق قطع شده باشد یک تسمه پلاستیکی در نظر گرفته شده که با کشیدن آن به سمت زمین اهرم میکروسوئیچ قفل آن را آزاد می‌کند و می‌توان درب را باز کرد.

2- میکروسوئیچ های برقی

میکروسوئیچ برقی

این مدل از میکروسوئیچ ها بخاطر یکی از قابلیت های اضافه ای که نسبت به مدل مگنتی دارد به این اسم معروف شده است

تنها تفاوت آن با مدل مگنتی این است که از طریق فرمان برد می‌تواند هم قفل شود هم باز شود.

در مدل مگنتی برد تنها فرمان قفل شدن را صادر میکرد و پس از اتمام کار لباسشویی جریان برق به میکروسوئیچ قطع شده و پس از چند دقیقه درب دستگاه باز می‌شد.

اما در لباسشویی هایی که از این سیستم استفاده می‌کنند پس از اتمام کار فورا فرمان باز شدن درب توسط برد صادر شده و بدون صرف زمان خاصی درب دستگاه باز می‌شود.

از مزیت های میکروسوئیچ های برقی نسبت به میکروسوئیچ های مگنتی می‌توان به سرعت باز شدن سریع درب پس از اتمام کار دستگاه اشاره کرد.

مشکلاتی که با خراب شدن میکروسوئیچ برای ماشین لباسشویی بوجود می‌آید

یکی از شایعترین مشکلاتی که برای برد لباسشویی می‌افتد، خرابی برد به واسطه خرابی میکروسوئیچ می‌باشد دلیل آن هم این است که برق اصلی برد از طریق میکروسوئیچ متصل به برد منتقل می‌شود، به این دلیل هم تا زمانی که درب لباسشویی بصورت کامل بسته نشده باشد لباسشویی شروع به کار نمی‌کند.

با خراب شدن میکروسوئیچ جریان برقی که به سمت برد منتقل می‌شود دچار نوسان شده و باعث خرابی برد دستگاه می‌شود.

علائم خرابی میکروسوئیچ ماشین لباسشویی

حالت اول:

در بسیاری از ماشین های لباسشویی جدید و قدیمی خرابی قطعات مختلف دستگاه از طریق سیستم برد به صورت ارور نشان داده می‌شود

برای مثال: در لباسشویی های LG زمانی که میکروسوئیچ دستگاه دچار مشکل شده باشد دستگاه با نشان دادن ارور ٍِِDE گزارش خرابی را نشان می‌دهد.

دلایل باز نشدن درب لباسشویی و راه حل های آن

سوال؟

در بعضی موارد ممکن است برد متوجه خرابی میکروسوئیچ نشود یا اصلا ماشین لباسشویی ما نمایشگری برای نشان دادن ارور نداشته باشد در این صورت چطور می‌توان فهید که میکروسوئیچ ایراد دارد یا مشکل پیش آمده برای دستگاه به خاطر خرابی میکروسوئیچ می‌باشد؟

پاسخ:

فرقی نمی‌کند که لباسشویی شما نمایشگر داشته باشد یا نداشته باشد و همچنین مهم نیست که دستگاه شما حتی با وجود نمایشگر اخطار خرابی میکروسوئیچ را نشان نمی‌دهد؛ هر وقت درب دستگاه به درستی بسته شده باشد و پس از فشردن دکمه استارت دستگاه شروع به کار نکند می‌توان فهمید که میکروسوئیچ ماشین لباسشویی دچار مشکل شده است.

البته مشکلاتی که برای میکروسوئیچ ها پیش می‌آید معمولا محدود به خود میکروسوئیچ نمی‌شود و معمولا دچار خرابی در قسمت هایی از برد می‌شوند.

در مواردی هم ممکن است کار نکردن دستگاه پس فشردن دکمه استات بخاطر شکستن زبانه درب لباسشویی یا شاید بخاطر خرابی کلید استارت یا حتی خرابی خود برد باشد بنابر این نمی‌توان به طور قطع گفت که فقط میکروسوئیچ خراب شده و باید قسمت های دیگری از لباسشویی که ممکن است تحت شعاع این مشکل قرار گرفته باشند مورد بررسی قرار بگیرند.

حالت دوم:

یکی دیگر از مشکلاتی که برای میکروسوئیچ لباسشویی اتفاق می‌افتد و ممکن است که برد متوجه آن نشود یا لباسشویی نمایشگری برای نشان دادن آن نداشته باشد این است که پس از اتمام کار درب لباسشویی باز نمی‌شود.

این مشکل قطعا و صد درصد بخاطر خرابی میکروسوئیچ است اما در مواردی باعث خرابی برد هم شده است

سوال؟

از کجا بدانیم که علاوه بر میکروسوئیچ برد هم خراب شده است؟

پاسخ:

در مواردی که درب لباسشویی پس از اتمام کار آن باز نشود و حتی با جدا کردن دوشاخه آن از برق هم درب آن باز نشود، متوجه می‌شویم که عیب مربوط به میکروسوئیچ است و به احتمال زیاد برد دستگاه دچار مشکل نشده است.

اما در صورتی که درب لباسشویی پس از اتمام کار باز نشود و در صورتی که پس از جدا کردن آن از برق پس از چند دقیقه درب دستگاه باز شود در اینجا متوجه خواهیم شد که هم برد و هم میکروسوئیچ دچار مشکل شده اند و نیاز به بررسی دارند.

روش تعویض میکروسوئیچ

میکروسوئیچ ها اکثرا توسط دو عدد پیچ فلزی به بدنه دستگاه و در قسمت زیر درب اصلی لباسشویی متصل شده اند.

باز کردن پیچ های میکروسوئیچ

برای تعویض آنها پس از بازکردن پیچ های آن میبایست فنر دور لاستیک درب را با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو باز کرده

فنر دور لاستیک درب لباسشویی

و لاستیک را کنار بزنید تا به میکروسوئیچ دسترسی پیدا کنید.

در اینجا باید سوکت آن را از میکروسوئیچ جدا کرده و آن را خارج کنید توجه کنید که قبل از جدا کردن سوکت از آن عکس بگیرید تا در زمان جا زدن سوئیچ جدید دچار اشتباه نشوید.

جمع بندی

در این مقاله بطور کامل تمامی مراحلی که در صورت مواجه شدن با لرزش ماشین لباسشویی لازم است انجام دهید را به شما توضیح دادیم و راه های جلوگیری از بوجود آمدن این مشکل را تا حد امکان به شما عزیزان آموزش دادیم

امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد

در صورتی که نیاز به خدمات مجموعه تعمیرخونه داشته باشید می‌توانید از طریق تلفن 09904383305 تماس بگیرید یا از طریق فرم ثبت سفارش تعمیرات درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس گرفته و به مشکل شما رسیدگی کنند.

چنانچه در مورد خرابی یا نگهداری از لوازم منزل خود سوالی داشته باشید می‌توانید از طریق ارسال دیدگاه که در پایین همین بخش قرار دارد سوال خود را مطرح کرده و منتظر باشید تا در کوتاه ترین

5/5 - (2 امتیاز)
نظر مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *